1-677-124-44227

184 Main Collins Street | West Victoria 8007

 010 26 13 616

|
|

 tim@viatim.nl

Ma t/m Vr 09:00 – 17:00

Vloedgolf aan pakketten is aanstaande: kunnen alle cadeaus wel op tijd worden bezorgd?

Een te laat bezorgd pakketje is rond de feestdagen de grootste frustratie van de online shopper. Maar omdat meer dan de helft van de Nederlanders geen rekening houdt met de aankomende topdrukte, komt er vanaf morgen een pakjes-tsunami op de bezorgers af. Hoe kan een noodscenario zoals in België worden voorkomen?

De Belgische logistieke pijplijn raakte vorig jaar met Black Friday volledig verstopt. DPD werd zelfs gedwongen tot een noodmaatregel: pakketjes konden niet langer thuis worden bezorgd, maar online shoppers moesten die verplicht afhalen bij een servicepunt.

De komende weken staan de grote Nederlandse bezorgers als DHL, DPD en PostNL voor een soortgelijke stresstest. Single’s Day is morgen, donderdag 11 november, de aftrap van de drukste periode van het jaar. Daarna volgen Black Friday (26 november), Sinterklaas en Kerst. Het is de verwachting dat er tot het einde van het jaar tot wel acht keer zo veel pakketten worden bezorgd dan in normale maanden.

Consument houdt geen rekening met drukte

Belangrijke oorzaak daarvan is dat 58 procent van de consumenten geen rekening houdt met de aanstaande topdrukte, zo blijkt uit een recente peiling van marktonderzoeksbureau Multiscope. Hoe kunnen de bezorgers er toch voor zorgen dat mensen hun pakketten (en dus cadeaus) op tijd in huis hebben?

De 600 buurtpunten van ViaTim zijn daar een antwoord op. “Als een bezorger op één adres wel dertig pakjes kan afgeven, kan die op één dag veel meer pakketten verwerken. Ideaal dus voor piekmomenten”, vertelt Michiel Nieuwkerk, oprichter van ViaTim. “De buurtpunten zitten ook vooral in de wijken, op plekken waar mensen wonen of langskomen op weg naar hun werk. Daardoor kunnen mensen ze makkelijk ophalen of wij bezorgen ze te voet.”

Momenteel maken DHL en DPD gebruik van de buurtpunten. “Ze zijn een aanvulling op hun eigen servicepunten, dat zijn vaak winkels. De service- en buurtpunten vormen samen een fijnmazig landelijk dekkend netwerk.” Alleen PostNL werkt nog niet met ViaTim. Nieuwkerk: “Zij kiezen er nog steeds voor om alleen te werken met traditionele winkelpunten. Die zitten vaak verder weg, waardoor mensen speciaal voor het ophalen van een pakket in de auto stappen. Dat kost onnodig veel tijd en is slecht voor het milieu.”

Sneller in huis via bezorging bij pakketpunt

Volgens Nieuwkerk doet ook de online shopper er verstandig aan om de buurt- of servicepunten te gebruiken. Nu doet slechts 14 procent dat, terwijl de kans dan veel groter is dat je alle cadeaus op tijd in huis hebt. “Pakketbezorgers moeten dagelijks een bepaald aantal pakketten bezorgen”, legt hij uit. “Als de bus met driehonderd pakketten is gevuld, waarvan er zestig naar drie service- of buurtpunten moeten, dan gaan die zestig er sowieso uit. Dat is namelijk goed voor de performance. Daarna komen die andere 240 wel.”

Alleen is het tijdens de drukste maanden onmogelijk om al die pakketten nog bij mensen thuis te bezorgen. “En de volgende dag ligt er nog een grotere berg op ze te wachten. En dus gaan ze weer eerst naar een buurt- en servicepunt. Zo moet je uiteindelijk langer wachten op je pakket als je die thuis laat bezorgen.”

ViaTim: minder pakketbussen in de wijk

Nieuwkerk weet als geen ander waar hij over praat. Hij is in 2016 begonnen met ViaTim vanuit de frustratie dat pakketjes bezorgd worden op het moment dat je niet thuis bent. Intussen is er een groot netwerk van ViaTim Punten. Buurtgenoten staan zo klaar voor de wijk, ontvangen pakketjes en bezorgen die op het moment dat het echt uitkomt. ViaTim voorkomt zo dat de buurt dichtslibt door alle pakketbussen, draagt bij aan een beter milieu en zorgt voor meer verbinding in de wijk.