1-677-124-44227

184 Main Collins Street | West Victoria 8007

 010 26 13 616

|

 06 10 49 25 32

|

 tim@viatim.nl

Ma t/m Vr 09:00 – 17:00

PostNL gaat maar één bezorgpoging doen en dat kan weleens tot problemen leiden

Op een normale weekdag van 9:00 tot 17:00 uur is zo’n 60% van de mensen thuis om zijn/haar pakket te ontvangen. Gelukkig zijn er dan nog de buren, die als wij de getallen van PostNL mogen geloven, 35% van alle pakketten ontvangen. Zodat er uiteindelijk nog maar 5% van de pakketten als gemiste bezorging naar het servicepunt gaan. Wat is de impact?

Toen vorig jaar één van onze contractpartners overstapte naar 1x aanbieden en dan naar servicepunt, of interventie en dan je eigen alternatief kiezen, ging het pakketvolume bij ViaTim met 250% omhoog. Goed voor de business en zeker fijn als je nog niet zoveel pakketjes per dag ontvangt. Maar wat nu als een PostNL punt vandaag al 40 pakketten per dag ontvangt. Als dat 2.5 keer zoveel pakketten worden, dan wordt het serieus druk bij de afhaalpunten. Misschien is die extra aanloop fijn, maar net zo goed kan het ook wel als zeer vervelend worden ervaren. Wachttijden zullen langer worden en tijd voor andere klanten minder. Mensen die bewust voor een servicepunt kiezen zijn blij met de dienstverlening, maar iedereen die gedwongen daarheen wordt gestuurd baalt dat het pakket niet bezorgd werd op een moment dat het hem/haar uit kwam. Dan hoor je dus ook altijd hetzelfde verhaal als servicepunt: ik was er wel, ze waren te vroeg, hij heeft het niet eens geprobeerd en ga zo maar verder.

Nu lijkt het dat er de komende tijd meer dan genoeg tijd is om dit soort verhalen bij de PostNL servicepunten te gaan vertellen. PostNL bezorgd op een normale werkdag al snel 800.000 pakketten. Richting einde jaar gaan deze getallen flink oplopen tot ver boven het miljoen. 5% is dan zo’n 50.000 pakketten die over een netwerk van 3.300 servicepunten moeten worden verdeeld. Dit probleem is niet een probleem van de kleine dorpen, daar kunnen pakketten vaak op veel alternatieve plekken worden bezorgd van schuur tot prullenbak. Maar juist in die grote steden zal de druk het grootste worden en bij menig punt staan er nu al flinke rijen tussen 17.00-18.00 uur.

Maar wat is het alternatief voor PostNL en de bezorgers? Buren bezorging kost eigenlijk al ongelooflijk veel tijd: 2x aanbellen, lopen, briefje schrijven en in de bus gooien. Gemiste bezorgingen leveren de bezorgers geen geld op en voor buren bezorging krijgen ze niet extra betaald. Ik van ViaTim, geloof natuurlijk dat je de oplossing anders moet inrichten. Breng het naar een ViaTim punt vanwaar het alsnog op een passend tijdstip voor de ontvanger wordt bezorgd. Goed, zover is PostNL nog niet, maar ik kan mij toch ook niet voorstellen dat dit nog heel lang moet duren. Wat is nu echt belangrijk voor het bedrijf PostNL en zijn klanten? Ik denk efficiëntie en klanttevredenheid en met de keuze die hier wordt gemaakt heb je een licht positieve impact op efficiëntie, maar zeker niet op de klanttevredenheid.

Het zijn mooie en interessante tijden en ik kijk uit naar de ontwikkelingen van de toekomst. Duidelijk is voor mij wel dat samenwerken een sleutelwoord moet worden als we in de toekomst de volumes pakketstromen op een zo’n klantvriendelijk en efficiënte manier bij de de consument willen krijgen.